SEO staat voor â??zoekmachineoptimalisatieâ??. In eenvoudige bewoordingen betekent dit het proces van het verbeteren van uw site om de zichtbaarheid ervan te vergroten wanneer mensen zoeken naar producten of services die verband houden met uw bedrijf in Google, Bing en andere zoekmachines. Hoe beter uw pagina's zichtbaar zijn in de zoekresultaten, hoe groter de kans dat u de aandacht trekt en potentiële en bestaande klanten naar uw bedrijf trekt.
Zoekmachines zoals Google en Bing gebruiken bots om pagina's op internet te crawlen, van site naar site te gaan, informatie over die pagina's te verzamelen en in een index te plaatsen. Zie de index als een gigantische bibliotheek waar een bibliothecaris een boek (of een webpagina) kan ophalen om u te helpen precies te vinden wat u op dat moment zoekt.
Vervolgens analyseren algoritmen pagina's in de index, waarbij rekening wordt gehouden met honderden rangschikkingsfactoren of signalen, om te bepalen in welke volgorde pagina's moeten verschijnen in de zoekresultaten voor een bepaalde zoekopdracht. In onze bibliotheekanalogie heeft de bibliothecaris elk afzonderlijk boek in de bibliotheek gelezen en kan hij u precies vertellen welk boek de antwoorden op uw vragen zal hebben.
SEO is een fundamenteel onderdeel van digitale marketing omdat mensen elk jaar biljoenen zoekopdrachten uitvoeren, vaak met commerciële bedoelingen om informatie over producten en diensten te vinden. Zoeken is vaak de primaire bron van digitaal verkeer voor merken en vormt een aanvulling op andere marketingkanalen. Een grotere zichtbaarheid en een hogere positie in de zoekresultaten dan uw concurrentie kan een materiële impact hebben op uw bedrijfsresultaten.
De zoekresultaten zijn de afgelopen jaren echter geëvolueerd om gebruikers directere antwoorden en informatie te geven waardoor gebruikers eerder op de resultatenpagina blijven in plaats van ze naar andere websites te leiden.
Kortom, SEO is de basis van een holistisch marketingecosysteem. Wanneer u begrijpt wat uw websitegebruikers willen, kunt u die kennis vervolgens implementeren in uw campagnes (betaald en organisch), op uw website, op uw sociale media-eigenschappen en meer.
Er zijn honderden dingen die je kan toepassen om je website te verbeteren. Hieronder is slechts een kleine greep uit deze factoren.